torstai 29. toukokuuta 2008

Paavalin "vallan" alaisuuden merkki

Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;

mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.

Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;

eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä. (1.Ti.2:111.Ti.2:15)

Paavali oli tunnetusti juutalainen fariseus ja kun hän kääntyi uskomaan Jeesukseen. Hän toi koko VT:n tietämyksen Kristinuskolle ja Kristinkansalle. Paavali opettaa kirjeissään Korinton srk:nalle ja Timoteukselle ”vallan alaisuudesta”. Kuten huomaamme Paavalin opetus nousee luomisesta. Jossa Aatami sanoo ” Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani: häntä kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu” (1Ms2.:23) ja edellisessä jakeessa Aatami on nimennyt eläimet, jotka Jumala toi Aatamin eteen.

Paavalin ajatus nousee myös paratiisissa tapahtuneesta syntiinlankeemuksesta, jossa Paavali kertoo, että nainen petettiin. Aatami lankesi samaan syntiin naisen kautta ”Niin Herra Jumala sanoi vaimolle mitäs olet tehnyt? vaimo vastasi – käärme petti minut ja minä söin (1Ms3.:13). Syntiin lankeemuksen jälkeen Jumala kartoitti Aatamin ja naisen pois paratiisista, ”ja mies antoi vaimolleen nimen Eeva hänestä tuli "kaiken elävän äiti".

Hawwa sana muistuttaa Haj sanaa joka tarkoittaa "elävä" >> voidaan kääntää myös ”kaikkien elävien äiti”. Sama teema löytyy 2Kor 11: 2-4. Raamatun jakeita: Ef.5:27,Kol.1:28.

Jos Paavalin ”vallan” alaisuuden teema on joidenkin mielestä tasa-arvottomuutta, meidän tulee muistaa Kuka antoi ”vallan” alaisuuden merkin ihmisille, uskoville, seurakunnille – Jumala. Oman sanansa kautta ja jos Paavali on tässä asiassa väärässä.(Olen ymmärtänyt feministi teologien –poistavan patriarkaalisia tekstejä Raamatusta) ja muuttavat näin Raamattua. Onko silloin enää kyse Raamatusta? Jos emme usko miesten ja naisten erilaisuuteen ja eri tehtäviin olemme unohtaneet tyystin Genesiksen opetuksen. Raamatussa me tiedämme, että aina kun joku henkilö, Jumala antoi jollekin uuden nimen – se kuvasi ”auktoriteetti” asemaa, suhteessa nimen antajaan ja nimen saajaan. Jumala antoi uusia nimiä monille:

Abram – Aabraham

Sarai – Saara

Jaakob-Israel

Näin toimi Jeesuskin. Israelin kansaa pakkosiirrettiin. Daniel+muut saivat uudet nimet. Historiasta tiedämme, että Rooman aikana yleensä poika kantoi isän nimeä ja isä (saattoi valita monista pojista monien vaimojensa keskeltä yhden pojan jonka – nimesi omalla nimellä ja koko perintö, omaisuus , arvo(yleensä sotilaallinen) siirtyi pojalle .Moniavioisuus oli yleistä. Siksi esim. monien keisarien nimissä on lukusanoja – lapsia tuli niin paljon, että ne vain numeroitiin!

Sitten kotimaahan, on hyvin yleistä, että miehen sukunimi tulee yhteiseksi sukunimeksi ja jälleen suku kantaa miehen sukunimeä.

Joten miten voidaan antaa maaliselle oikeuskäytännölle sellainen valta, että se romuttaa, Kirkkojen ja uskonnollisten yhdyskuntien autonomisuuden? – Autonomisuus on annettu lain nojalla eli voiko maallinen laki antaa hengellisen ”vallanalaisuuden merkin”, ”aseman”, statuksen? mielestäni ei voi. Vaan se on Jumalan annettava, miten sitten Kirkot ja kirkkojen "viisaat päättäjät" tekevät tässä kompromissin maallisen lain kanssa? Silloin heidän tulee olla sokeita sille jonka vallassa he ovat – maallisen lain. Tätä voidaan kutsua myös uskonnollisuuden henki, uskonnollisuus – mutta siinä ei ole Pyhän Hengen tuoksua eikä voimaa! Uskonnollisuus on solidaarinen kaikille, jotka uskovat sen valheen Kts. (2kor.11:2-4) ja tämän valheen isä on saatana.

Yhteenveto: Jos Paavalin ja muutamat Raamatun jakeet tulee muuttaa yhteisen hyvän vuoksi , meillä ei ole sitten käsissä Jumalan Pyhän Hengen inspiroima Raamattu. Vaan meillä itsevalittuja Raamatun totuuksia ja itse rakennettu oppirakennelma. So. naispappeus on ”valhe” joka on eisegeesin kanssa yhdistetty Raamattuun.

Mutta nainen tulee pelastumaan yhtäläisesti Jeesukseen uskomalla, mutta Pappeuden tehtävää naisella ei Raamatussa ole!

Lähteet: Raamattu ja David Pawson (Raamattu avautuu 1 s.37-38) + yleissivistys

Ei kommentteja: