lauantai 17. toukokuuta 2008

Monoliitin kita VS Joh 17:21

Tässä on Markku koiviston saarna -
[b]pelosta
vapauteen:http://www.saarna.net/saarna.php?id=137[/b]

Minusta Markku puhuu asiaa, mikä oikeastaan meitä pelottaa?

Jumalako ? Miksi? Suurimpana ihmetyksenä , mulle itselle on tämä seurakunnassamme tapahtuva - "nämä ovat meidän lampaita ajatus" Kuka oikeastaan omistaa kaikki suomessa olevat uskovat - onko ne seurakuntien ja Kirkkojen omasuutta? Minusta eivät ole , vaan kuulumme kaikki Jeesukselle , Jeesus omistaa meidät:)

Meitä pelottaa toiset uskovat ja minua "pelottaa Seurakunta kasvu hinnalla millä hyvänsä-aate" kts.tässä .

[b]http://koti.mbnet.fi/hulk/lainaukset/kirkonkasvu.html[/b]

Sitten ajatuksiini tulee mitä olimme alussa siis millainen oli vapaakirkollinen liikehdintä -ennen seurakunnallistumista ja kirkollistumista, olimme yhteiskristillinen.

Lorb Radstock oli vapaakirkollisuuden perustaja:

Radstock tuli englannista , vuonna 1879 (sata vuotta ennen syntymääni:)
Sitten vaikka suomalaisina parjaame Ruotsalaisia on , vapaakirkollisuuden perustajissa A.F Tiselius ja J.K Karlberg ja näiden työn jatkajana on kotimaisia jatkajia F.W Lönnbeck , Antti mäki , H Braxen... ym.ym

ja S.S Salmensaari kirjassaan Suomen Vapaakirkko painotta Lordi Radstockin vaikutusta , liikehtimisen voimistuminen , sitten Suomen Vapaan Lähetyksen muodostuminen ja vihdoin Suomen Vapaakirkon järjestäytyminen

Lordi Radstockin vaikutus voidaan havaita kolmelle tavalla:

1. Herätys ja sen jatkuminen Helsingissä
2.Yhteyden syntyminen eri "vapaiden herätyspiirien" kesken
3.Allianssisuus

Sitten tulee mielenkiintoinen kohta , R. saamat seurakunta vaikutteet

Plymouth veljet(nuoruuden vaikutus) Perustaja Nelson darby (anglikaani)
Seurakunnallinen järjestys hylättiin
invidualistinen korostus

Keswick -liike (hengellinen koti) keswickissä pidetyt hengellisen elämän syventymispäivät. liikkeen alullepanija R.P Smith
-herätys ja pyhitysliike
-pyhityskokemus ja Hengellä täyttyminen uskolla omistettuna puhdistaa synnistä.

Allianssiliike
Perus. 1845 Liverpoolissa protestanttien kristittyjen yhteistyöelimeksi.

Kuinka moni seurakunnassamme on syntynyt vapaakirkolliseen perheeseen? Tulevaisuudessa enemmän tulee muista kirkkokunnista ja kadulta.

Päämääränä oli Kristuksen ruumiin yhteys , edistää veljesrakkautta ja luoda yhteyttä sekä yksimielisyyttä Kristuksen seuraajien kesken eri maissa (ompa siisti idea tohon aikaan nähden.

VAPAAKIRKOLLISTA LIIKETTÄ ON ALUSTA LÄHTIEN SÄVYTTÄNYT ALLIANSSIMIELISYYS , KRISTITTYJEN YHTEYTTÄ KOROSTAVA PAINOTE! (missä se on nyt?)

"Suomen vapaakirkollinen liike tahtoi toteuttaa ja puolusti kaikkien TODELLISTEN kristittyjen laajaa yhteyttä , jossa erilaiset OPINKÄSITYKSET jäävät syrjään ja ihmisen OMAKOHTAINEN JA OIKEA JUMALASUHDE TÄRKEIn... Tässä pyrkimyksessä on ollut vapaakirkollisen liikkeen voima , ylläpitävä voima ja samalla sen alituisesti tuntuva heikkous"

Toiminnallisuus hallitsi alkuvapaakirkollisuutta enemmän kuin opillisuus .Sen tavoitteena oli ennemmin silloisen kirkon(Ev.Lut) uudistaminen kuin oman liikkeen luominen (nyt on toisinpäin pitää rakentaa Kirkkoa , ja ehkä oudoilla tavoilla) kir, Antti Mäkinen kirjassaan "Vapaakirkollinen liike Suomessa" kuva suhdetta vapaakirkollisten suhdetta kirkkoon:

"Eivät sen ajan vapaakirkolliset ajatelleet kirkollisia kysymyksiä yleensä kirkkopolitiikan kannalta, He vaan tunsivat sydämissään Kristuksen rakkauden vaatimusta työskennellä kansamme keskuudessa sielujen pelastumiseksi. Joko tälläinen työskentely tapahtuisi kirkossa tai sen ulkopuolella oli heille vähemmän arvoista. Pääasiana heille oli syntisen kääntyminen ja pelastus......"


Vuosi 1886 oli allianssivuosi: Helsinkiin valmistui Allianssitalo korkeanvuoren kadulle ja Tampereella pidettiin allianssikokous, osaanottajia oli 294 joista pappeja oli 26. Mukana oli Porvoon piispa K.H. Alopeaus , joka toimi puheenjohtaja. Odotukset allianssiaatteen etenemisestä olivat korkealla jota heijastaa F.WLönnbeckin lausunto Tro och Lis-lehdessä:

"tuskin voitanee sanoa sitä liioittelemiseksi, kun lausumme , että tämä totuus... on eräässä merkityksessä käänteen muodostava Suomen kirkon(Ev.lut) historiassa.. jää on nyt, toivokaamme luottamuksella murrettu ja tie avattu mahdollisuudelle , että kaikki Kristuksen tunnustajat yhtyisivät molemminpuoliseen tunnustukseen perustuvan rakkauteen ja yhteistyöhön"

sitten lehdistössä alkoi kivaskeskustelu: pahennusta herättivät F.W Lönnbeckin alustus " Kirkon uudesta syntymisen ehdoista" ja E Björkheimin mielipiteet eriuskolaisuudesta. Jotkut kokivat että "vapaakirkollisten käytös oli kuitekin siksi YLIMIELINEN ja TUOMITSEVA , että kaikille selvisi , etteivät rauhaa tavoitelleet vaan riitaa" (Osmo Tiililä: emt s.68)

Olemmeko oppineet mitään mennesitä vuosista ja tekemistämme virheistä? vai olemmeko vain ylpeitä? ja se on synti siinä missä muutkin. "Ylpeys käy lankeemuksen edellä"

Itse ajattelen omaa suhdettani tähän srk:hon -se on todella ohut , Mutta Suhde Jeesukssen on vahva. ja viimeyönä nukahdin klo 3- ja aamulla laitoin viestin vaimolleni - helpottaisiko se oloani , jos eroaisin ? Mitä mieltä te olette?

Joh 17:1 Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;
Joh 17:2 koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.
Joh 17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Joh 17:4 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
Joh 17:5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.
Joh 17:6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
Joh 17:7 Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
Joh 17:8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
Joh 17:9 Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun -
Joh 17:10 ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun - ja minä olen kirkastettu heissä.
Joh 17:11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
Joh 17:12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
Joh 17:13 Mutta nyt minä tulen sinun tykösi ja puhun tätä maailmassa, että heillä olisi minun iloni täydellisenä heissä itsessään.
Joh 17:14 Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
Joh 17:15 En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
Joh 17:16 He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
Joh 17:17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
Joh 17:18 Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
Joh 17:19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
Joh 17:20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
Joh 17:21 [b]että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. [/b]
Joh 17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
Joh 17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
Joh 17:24 Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.
Joh 17:25 Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt.
Joh 17:26 Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Tuossa vahvistetussa kohdassa on koko ydin -ihmisten voittamiseksi Jeesuksella ja seon yhteiskristillisyys , Jeesuksessa , Sanassa , Pyhässä Hengessä ja Kaiken voittavassa Rakkaudessa. Miksi sitä on niin vaikea tajuta siellä -"Opillisuuden hierarkisuuden Monoliitin Kidassa" ? :) ja kuinka voimme olla pyrkimättä siihen mihin Jeesus meitä ohjasi? ja tätähän Rick Warrenkin ajoi - me olemme samassa tiimissä uskovina! mutta itse lasken pois , Katolisen hapatuksen ja Paavilaisen Kirkon löpinät.

Ei kommentteja: