sunnuntai 6. heinäkuuta 2008

Tässä sairaslomalla ollessani........

Tässä sairaslomalla ollessani olen ollut innokas kirjojen tilaaja. Nyt edellisessä lähetyksessä oli

Carl Fr. Wislöffin kirja Kaikki eivät pääse taivaaseen, Kustannus Uusi Tie.


Kirjassa on sivulla 12-13 hyvin mielenkiintoinen (LML) Luterilaisen Maailman Liiton julkaisu vuonna 1967.” LML-raportin ensimmäinen teksti käsittelee kristinuskon suhdetta muhihin uskontoihin. tekstin otsikko on ”Christ and Men of Others Faiths”. Tekstissä sanotaan katumuksen olevan keskeinen tekijä ihmisen suhteessa Jumalaan. Katumukseen ei kuitenkaan välttämättä tarvita täyttä ymmärrystä siitä, kuka Jumala on. Olennaista on, että ihminen ymmärtää oikein olevansa riippuvuussuhteessa Jumalaan. Katumuksen määritellään olevan riippuvuutta, kunnioittavaa pelkoa tai epätoivoa tuntemattoman edessä. Tämä on oikea suhde Luojaansa. Jos Jumala löytää tällaisen asenteen ihmisen mielestä ja ajatuksista, Hän hyväksyy tämän. Jumala voi tehdä tämän Kristuksen täytetyn työn ansiosta. LML-teksti päätyy siihen, että katuva asenne voi olla läsnä niissä ihmisissä, jotka eivät ole kuulleet Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Oikea katumus voi löytyä mistä tahansa uskonnosta - ja jopa nykyajan maallisista ideologioista (+liite3). Toisin sanoen ihmisellä ei tarvitse olla tietoa Jumalan Sanasta ja Kristuksen meidän vuoksemme tekemästä pelastustyöstä; Jumala itse tuntee nämä asiat, vaikka emme itse tuntisikaan.

LML-teksti muistuttaa Friedrich Schleiermacherin tunnettua määritelmää: uskonto on täyden riippuvuuden tuntemista. Asiakirjassa sanotaan: ”Emme tunne kaikkia Jumalan toimintatapoja ihmistä kohtaan”. Tällainen ajatustapa vetoaa moniin nykyajan ihmisiin. Totta tässä ajatuksessa voi olla se, että me emme tiedä kaikkea Jumalasta ja Hänen ajatuksistaan. Teologiassa ja julistuksessa meidän kuitenkin tulee pitäytyä Sanaan, jonka Jumala on meille antanut profeettojensa ja apostolien kautta.

Liite 3

LML-raportin Teesi 8 kuuluu seuraavasti ”Mihin tahansa käännymmekin, keksii ihminen hengellisen järjestelmän, joka voi olla joko perinteisen uskonnollinen tai maallinen. Nämä järjestelmät ovat keino ihmisen keino järjestäytyä ja reagoida Jumalan tekoihin. Järjestelmät sisältävät sekä totuutta että vääryyttä. Järjestelmät ovat tosia niin kauan kuin ne auttavat ihmistä ilmaisemaan täydellisen riippuvuutensa Jumalasta, mutta vääriä, kun järjestelmiä käytetään ihmisten manipulointiin.”

Muutamia linkkejä –siitä totuudesta, jolloin ”järjestelmistä” tulee vääriä

http://www.teolinst.fi/luennot/files/PL200907.htm

http://vpoyhtari.blogspot.com/2008/03/piispat-aliarvioivat-uskonnollista.html

http://uskojarukous.net/article.php/20080404135445984

ja vaikutus leviää

http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=5531&Itemid=38

http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=5584&Itemid=38

http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=4730&Itemid=38

Kun Kirkollinen järjestelmä alkaa näkyvästi kaatumaan , tarvitaan sen vanhan järjestelmän kannattamisen myös –Kenian laajaa kirkkoa, mutta taipuuko Kenian ev.lut kirkko ekumeenisuuden nimissä vihkimään naisteologeja(?)

Mitä esim. tekivät ruhtinaskuntien piispat "kuninkaan" edessä, he olivat valmiit kuolemaan uskonsa ja omantuntonsa ja Raamattu-uskollisuuden edessä (heitä uhattiin mestauksella -pääpoikki) Mitä me teemme? piiloudummeko kotiin , mukavan läpöiseen turvalliseen tilaan ja katselemme vierestä kun tapahtuu ei-kristillisiä asioita yli Kirkkokunta rajojen.


On esiin tulemisen aika.

Ei kommentteja: