lauantai 12. heinäkuuta 2008

The pied Pipers of Purpose(Rick Warren) osa 1.

Alkuperäinen "artikkeli" löytyneen otsikon nimellä olen tässä hieman tuonut ajatuksia tästä löytämästäni artikkelista -

The Pied Pipers of Purpose HTML-versio


Ajatellaampa organisaatiota joka tuottaa laajamittaisesti kulutus hyödykkeitä ihmisille suhteellisen hyvään markkinahintaan. Tässä organisaatiossa "voitto" on tärkeää ja se saadaan tuotettua tuotantolinjoilta tilaajan ja tuottajan aikatauluun jopa niin tarkasti että tuotettujen yksiköiden myöhästyminen tilaajalta voisaan laskea 100 kappaleessa vuodessa.Tuotanto oikeastaan otetetaan työntekijöiden selkänahasta ja niinkutsuttu työn teho on koko tuotantolaitoksessa 100%. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jos joku työntekijöistä sairastuu tai työkone menee epäkuntoon normaaliin ja järkevään huoltoon ei ole varattu aikaa -joten eletään siinä uskossa ja toivossa että huolettavaa tai korjattavaa ei tule.

Työtehtävät tuli suorittaa esimiehen ohjeiden mukaan , joka yleensä tunnistettiin keltaisesta liivistä -ison paperi nipun kanssa häärivä henkilönä. Heillä on näissä papereissa olivat nämä "pyhät piirustukset" joiden mukaan kaikki tehtiin jos tehtiin piirusten suhteen poikkeuksia sitä tuli kysyä esimieheltä joka yleensä soitti "piirustusten" piirtäjälle. Mutta arvata saattaa jokainen joka tekee 100% työteholla koko ajan - niin saattaa työmoraali jossain vaiheessa alkaa lipsumaan -se on ymmärrettävää - polkuhinnoilla saa polkutyötä - Moraalin kohentamiseksi kyllä yleensä sain -hyvä ilmaisuja ja palkan korotuksen jo sitä oikein osasi pyytää. (riitävän ahkera firma ensin..)

"Päällepäin “tarkoitus” ei näytä pahalta ajatukselta. Jumalalla on tarkoitus jokaiseen elämään, pieneen tai suureen. Paikallisseurakunnnan tulisi ymmärtää Jumalan tarkoitus olemassaolonsa vuoksi. Sanan ‘tarkoitus’ merkitys oli aikoinaan aikomus, päämäärä, ratkaisu tai päättäväisyys. Se ei enää tarkoita samaa."

Mutta ajetellaampa tuota ajatus mallia seurakuntaan -kaikki seurakuntaan kuuluvat ovat työntekijöitä -osa saa palkkaa "työstään" joka on heille kutsumus ja palvelutehtävä. Niin mitä tapahtuu seurakunnan ytimelle, sille sisällä olevalla olemuksella joka seurakunnalla on Raamatun mukaan -"Pyhien yhteisö"- niin mitä tuolle tapahtuu jos seurakuntaa aletaan luotsaamaan samalla johtamisstragedialla kuin yritystä? (edellä oleva on minun edellinen työnantajani , jonka palveluksessa en enää ole, vaan olen sairaslomalla) Mistä tulee "pääomaa" Mistä tulee "voitto" Entäpä tuloshakuisuus seurakunnassa?

"Tarkoitushakuinen malli sai alkunsa ihmisen ja yhteiskunnan radikaaleista filosofioista. Nämä filosofiat tekevät kaikkensa muuttaakseen työpolitiikan, koulut, hallitusmuodot, seurakunnat ja yhteiskuntamme.

Osa pinnalla näkyvää tarkoitushakuisuutta on villitty markkinointiaalto, joka on alentunut niin alhaiseen kategoriaan, että se saa hyvin laajan hyväksynnän. Todellisuudessa sanoma on yleinen ja muotoiltu sellaiseksi, että pastorit voivat imuroida säilöttyjä saarnoja Rick Warrenin nettisivulta (www.pastors.com), joka kouluttaa ja valmistaa pastoreita.

Mitä sitten todellisuudessa on tuo ‘tarkoitushakuinen’ filosofia? Onko se suunnitelma modernismin jälkeisen seurakunnan muuttamiseen? Sen perusta on tunnettavissa oleva yleisten järjestelmien teoria. Tuota järjestelmien teoriaa on nopeasti levitetty kristillisissä seminaareissa viimeisen vuosikymmenen aikana. Se on teologinen muunnelma, joka tulee vanhojen oppien tilalle ihmisluonnosta ja Jumalasta uuden kehitysopillisen maailmankuvan kanssa, jossa ihminen muuttaa itseään, yhteisöään ja yhteiskuntaansa. "


(vrt. miekkalähetys josta olemme mekin hämäläiset saanet tuta osamme - kun pakkokastettiin pakanoita , niin ne menivät tampereella olevaan järveen jota tänään kutsutaan katumajärveksi -siksi että pakanat pesivät korkeakirkollisen kasteen pois kastautumalla tuohon järveen) Vaikkakaan tämä ei ole kenenkääm "päänahan" metsästystä, niin jälleen osuu tuttu nimi monesta Rick Warrenin etsijäystävällinen seurakuntamalli on myös muutamille muille tuttu:

"(Tarkoitushakuisuus) on vai jäävuoren näkyvä huippu. Tarkoitushakuisuuden ohjelmakaava on paljon suuremmaassa pyrkimyksessä muuttaa paikallisseurakunnat maailmanlaajuisesti. ‘Etsintäherkät’ kirkot, Bill Hybelin Willow Creek malli, Yhdistävä Kirkko (Randy Frazee), Robert Lewis (The Church of Irresistible Influence - Vastustamattoman Vaikutuksen Seurakunta), Perimeter Church of Atlanta (The Prevailing Church - Voittava Seurakunta) ja liian paljon muita tässä mainittavaksi. Kaikki nämä ovat perustetut uudelleenjärjestämisen periaatteella."

"mutta ottaen huomioon muitakin seurakuntamalleja kuten Lyle Schaller, C. Peter Wagner, Carl George, Leonard Sweet, Eddie Gibbs, Wayne Cordeiro, Wolfgang Simson, Elmer Towns, Bob Buford, Jack Dennnison, Stanley Grenz ja monien muiden samankaltaisista muoteista tulleet mallit. Tämä malli on myös tunnettu nimellä ‘modernismin jälkeinen’ seurakunta."

"Tarkoitushakuinen on sama suunnitelma kuin soluseurakunta (apostolinen tai denominaalisen jälkeinen) ja lähetysseurakuntamalli, jotka kaikki tulevat samasta järjestelmäteoriasta. Solu- ja apostolinen malli miellyttää karismaattista evankelisuuden suuntaa, jolla on samanlaiset uudet opit, jotka oikeuttavat tuon jälleenorganisoinnin. Lähetysseurakuntamalli saa alkunsa Fuller Teologisen Seminaarin ja U.S. Maailman Lähetyskeskuksen aloitteesta, ja tuo uusia oppeja (esim. yhteysopin ja evankelisoimisen) evankeliseen päävirtaan. Sekä lähetysryhmät että karismaatikot saavat jatkuvasti profeetallisia sanomia (Elijah List, Joel News, Global Harvest - Elia lista, Joel-uutiset, Globaalinen elonkorjuu), jotka antavat jonkinlaisen hengellisyyden leiman koko prosessille. Tarkoitushakuinen malli markkinoi seurakuntamuutosta kuitenkin aivan erilaisissa pakkauksissa. Se näyttää ottaneen vaukutteita suoraan liikemaailmasta saaden täten paljon laajemman milenkiinnon käytännöllisellä sävyllään ja vähemmän julkeilla kokeellisilla varustuksillaan. Tarkoitushakuinen malli on ollut kaikkein menestyksellisin mekanismi, joka on työntänyt järjestelmäteoriaa modernismin jälkeisen seurakunnan teologiaan ja käytäntöön.

Ei ole ensinkään hämmästyttävää, että yleisen järjestelmäteorian perusfilosofiasta tulee osa uutta seurakuntamallia. Järjestelmäteorian kehityksellinen suunta on se, että Kristuksen morsiamen pitää tehdä itsensä täydelliseksi maan päällä, rakenteellisesti ja hengellisesti ennenkuin Jeesus tulee takaisin. Järjestelmän filosofia toimii käsi kädessä tietokonesysteemien kanssa ja sovelletaan ihmisen kehitykseen (esim kehitysoppi). Sen seurauksena tietokoneaikakauden viimeisimmät hienoudet ovat tulleet välttämättömäksi osaksi modernismin jälkeistä kristillisyyttä ja erikoisesti käyttökelpoiseksi työvälineeksi suuren lähetyskäskyn toteuttamisessa. Samansuuntainen oppi neuvoo, että vanhanaikainen seurakunta oli liian tehoton, ja nyt kun meillä on nämä korkean tekniikan työvälineet, niin me voimme jouduttaa Jumalan valtakunnan rakentamista.

Sen seurauksena on syntynyt uusi käytäntö evankelisissa piireissä. Kunhan vain toiminta tuottaa ‘hengellistä’ hedelmää, se voidaan ottaa käytäntöön edistämään Jumalan valtakuntaa maan päällä. Tohtori Robert Klenck (modernin seurakuntakasvuliikkeen arvostelija), on havainnut: “Ihmiset yrittävät puolustella tätä liikettä käytännöllisyyden väitteillä - että tarkoitus pyhittää keinot. He uskovat, että on aivan oikein käyttää kaikkia maailmallisia markkinointi- ja organisaatiokeinoja ‘myymään’ ja organisoimaan seurakuntaa, kunhan vain ihmiset tulevat Kristuksen luo. Raamattu kieltää sellaisen ajattelun: Jaakob 4:4 ...ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.

Tämä käytännöllisyyden evankeliumi pyrkii käyttämään maailmallisia välineitä, filosofioita, tekniikkoja ja malleja."

Ja mitä ajattelet tapahtuvan sellaisille uskoville jotka ei oikeen -hyväksy tätä uuden kauniin "paradigman" kaunista pintaa? Joko he erovat seurakunnasta tai heidät savustetaan ulos seurakunnasta tai heidät vaiennetaan sillä että heitä ei kuunnella tai nähdä. Mutta unohtaako Jumala heidät? Näkeekö Jumalan kaiken maanpäällä , Näkeekö Jumala ihmisten motiivit ja sydämen tilan - Minä uskon , että näkee ja lähettää uusia uskovia jotka varoittaa näistä vaaroista , mutta kuunnellaanko heitä?

Mitä mietlä sinä olet onko seurakuntasi yritys jossa on toimitusjohtaja ja hallitus päättämässä vuoden talousarvioista aina kuluvalle vuodella vai onko se pyhien yhteisö? Ja miksi jotkut haluaa muuttaa Pyhein yhteisön ? organisaatioksi organismin sijaan? Ihminenkö?



Ei kommentteja: