maanantai 21. huhtikuuta 2008

Rick Warren


Olen aikaisemmin kirjoittanut Te-kirjasta (Tavoitteena elämä kirja Kirjoittanut Rick Warren) muutamia ajatuksia. Hiljattain lupauduin perustelemaan yhdelle henkilölle miksi en pidä Te-kirjaa hyvänä kirjana. Tässä muutamia perusteluja:


"Kristuksessa me saamme selville, keitä me olemme ja minkä vuoksi elämme. Jo kauan ennen kuin me ensi kertaa kuulimme Kristuksesta – hän tunsi meidät ja oli laatinut suunnitelmansa, jotta voisimme elää kirkastettua elämää osana suurta tarkoitusta, jota hän toteuttaa kaikkialla ja kaikkien kautta"(Ef.1:11 Message)

"Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksen mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan, että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen"(Ef.1:11 33/38)

11 Hänessä, jonka kautta me myös perillisiksi tulleet olemme, jo ennen hänen aivoituksensa jälkeen säädetyt, joka kaikki kappaleet oman tahtonsa neuvon jälkeen vaikuttaa.(Ef1:11 Biblia 1776)

Rick kirjoittaa s. 3 "ovat auttaneet minua oppimaan nämä totuudet" Raamatussa ei ole kuin yksi Totuus ja se on Jeesus Kristus! Ihmisillä on monia totuuksia, mutta Jeesus on ainoa Totuus, joka kantaa.

Matka jolla on tarkoitus s.7, "mutta mikä tärkeintä: olet valmis ikuisuuteen" Rick kyllä kertoo yhdessä kappaleessa miten tulla uskoon, mutta kysymykseni on tämä: lupaako Raamattu näin? Joku henkilö lukee 40 päivää Raamattua, onko hän valmis ikuisuuteen? (En kuitenkaan kiellä, ettei Pyhän Hengen inspiroima Sana sitä voisi vaikuttaa uskon syntymiseksi) Takuuvarmana ehtona en kuitenkaan pitäisi, että kyseisen kirjan 40 päivän hengellinen matka saattaa ihmisen uskoon.


"Raamattu ilmaisee selvästi, että Jumala pitää 40:ä päivää hengellisesti merkittävänä aika määränä kirjoittaa Rick Warren"

40 -päivää eräiden Raamatun henkilöiden elämässä s.8

"Nooan elämä transformoitui eli muuttui perin pohjin 40-päiväisen sateen aikana".
”Tämä on kertomus Nooan suvusta. Nooa oli aikalaistensa keskuudessa hurskas ja nuhteeton mies ja vaelsi Jumalan yhteydessä” (1Ms.6:9) ja vettä satoi 40 päivää ja 40 yötä (1. Ms.7:12) Mutta raamatun jakeissa, eikä 1. Ms 6-7 lukuun löytynyt yhtään todistetta siitä, että Nooa olisi muuttunut 40-päiväisen sateen aikana. Meille on kerrottuna, että Nooa oli hurskas mies ja vaelsi Jumalan yhteydessä (Eikä hänellä ja perheellään ollut kirkkorakennusta mihin menisi kohtamaan Jumalaa:)
Eli Rick on lisännyt omiaan.

"Mooses transformoitui Siinainvuorella 40 päivän kuluessa"

Mooses menee vuorelle kahteen kertaan. + yhden kerran sovittamaan synnin
"Ja Mooses meni pilven keskelle ja nousi vuorelle. Ja Mooses oli vuorella neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä2. (2. Ms.24:18)

"Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa".
(2Ms.34:28).

Mooses joutuu palaamaan kansan pariin ja suutuksissaan rikkovat laintaulut vuorenjuurelle nähdessään kansan tekemän synnin (2. Ms.32). Nähdessään vasikan Mooseksen viha syttyi ja hän heitti taulut käsistänsä ja murskasi ne vuoren juurelle"( jae19)

Mooseskaan ei muuttunut 40 päivän kuluessa vaan alusta asti oli Jumalan valitsema profeetta. Mooseksen kasvot säteilivät kun hän palasi Siinainvuorelta, mutta tätä ei voida pitää evidenssinä "transformaatiosta" sillä Mooses oli kokoajan Jumalan mies.(Mooses ei siis muuttunut vuorella ollessaan) Kristuksen kirkkaus oli kätkettynä Mooseksen peitteen alle ja "tooran, lain alle" Jeesus oli kätkettynä Israelin kansalta.
tiettyyn aikaan saakka,
Mooses vietti 80 päivää Siinainvuorella + syntien sovituspäivän(t) Eli jo toisessa kohdassa Rick on lisännyt omiaan.

"Vakoojat transformoituivat Luvatussa maassa 40 päivän mittaan"

Mooses lähettää vakoojia Kanaanin maahan (4.Ms. 13)
Vakoojat palasivat 40 päästä (4. Ms.13:26)

Vakoojat kertovat maasta ja sen kansasta (4. Ms.13:27–30)

Mutta 10 vakoojaa sai maan huonoon huutoon kansan keskuudessa (j33), koska 10 vakoojan mielestä kansa joka siellä asui oli liian vahva voitettavaksi(j.32, 33) Kaaleb koettaa tyynnyttää kansaa napisemasta Moosesta vastaan(j.31). Koko kansa oli noussut vastustamaan Moosesta ja Aaronia vastaa n ja huusi ja parkui (luku 14:1-4) Joosua ja Kaaleb repäisivät vaatteensa ja koettivat edelleen tyynnyttää kansaa(jakeet 5-9)

Lopulta Herra puuttuu asiaan ja aikoo tuhota sen rutolla, mutta Mooses pyytää Jumalaa antamaan anteeksi ja Jumala suostuu (j-12–20) ja pian pääsemme ydinkohtaan, kuitenkin Herra oli huomannut, että Kaalebissa oli toinen henki, niin hän on minua uskollisesti seurannut, niin hänet minä vien siihen maahan, jossa hän kävi ja hänen jälkeläisensä saavat sen omakseen (j.24).

40päivän vakoilumatka ja ”40-päiväinen hengellinen nojatuolimatka” muuttui Jumalan 40 vuotiseksi vaellukseksi erämaassa ja se koituu muutamille kuolemaksi, mutta Kaaleb ja Joosua pääsevät siihen maahan (j.26–35). Muut vakoiluun osallistuneet "kuolivat äkkikuolemalla Herran edessä"(j.37). Raamatussa on "kuinka pelottavaa on jäädä Jumalan käsiin" Tässä on todellisuutta siitä mitä se voi olla. Jumalalle ja Jumalan sanalle on syytä olla kuuliainen, mutta edelleenkään en voi tukeutua Rickin Raamatullisuus, sillä jälleen oli puutteita.

"Daavid transformoitui Goljatin 40-päiväisessä haasteessa"


"ja filistealainen astui esiin haastaen taisteluun joka aamu ja ilta, neljänäkymmenenä päivänä.
Daavid lähtee tapaamaan veljiään toisen päivän aamuna ja kuulee silloin Goljatista ja palkkiosta ja myös näkee Goljatiin (1. Sam.17:20,23,24–30). Kaikki tämä tapahtuu toisena päivänä, on siis tulkittua ja hyvin vapaasti tulkittua, että Daavid "transformoituu 40-päiväisessä haasteessa". Kuitenkaan Raamatussa ei ole sellaista evidenssiä mikä viittaisi tähän suuntaan.
Joten jälleen Rick tuo omia tulkintojaan esille.

"Elia transformoitui, kun Jumala antoi hänelle voimaa 40 päiväksi yhdestä ainoasta ateriasta"


Transformaatiolla kuvataan täydellistä muodonmuutosta ns. mielen osalta - "metamorphosis”, mutta oliko Elialle tarpeen täydellinen mielen muutos, sillä hänellä oli se, ennen Iisebelin viestiä (1 kun.18:2). Minusta on epäuskosta kyse, ei siitä että Eliasta olisi tullut "luonnollinen ihminen" kun hän lähti pakomatkalle pelastaakseen henkensä (j.3) ja toivoi kuolemaa (j.4). Epäuskossa hän teki tämän johtopäätöksen, on parempi kuolla kuin jatkaa.

Oikeastaan Elia söi kahteen kertaan yhdestä ateriasta ja sai voimaa kulkea 40 päivän matkan. Suuri profeetta Elia luulee olevansa yksin hengissä, mutta Jumala on jättänyt 7000 miestä, jotka eivät ole notkistuneet Baalille(j.14,18). Rickin tavoite näkyy selvästi, osoittaa Raamatulla 40 päivän hengellisyys, siinä hän on heikosti onnistunut tähän asti. Samoin ihmetyttää tämä Eliaan "transformoituminen" tähän ei löytynyt Raamatun kohdista mitään todistetta. Nopeasti luettuna näyttää hyvältä, mutta lähemmin tarkasteltuna ei vakuuta minua lainkaan.

"Koko Nineven kaupunki transformoitui, kun Jumala antoi asukkaille 40 päivää aikaa muuttua"

Nyt ensimmäistä kertaa Rick puhuu totta! ja lisähuomautuksena on, että Joonakin joutui kasvamaan hengellisesti:)

"Jeesus sai voimavaltuutuksen viettäessään 40 päivää autiomaassa"

Jeesuksen toiminta alkoi kasteen ja autiomaassa vietetyn ajan jälkeen. ns. julkinen toiminta, mutta Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä ja jo lapsena ollessaan hän osoittautui hyvin viisaaksi. Jeesus kasteen jälkeen aloittaa julkisen toiminnan. On syytä muistaa, että Jeesus oli jo olemassa ennen maailman luomista ja kaikki on luotu Hänen kauttaan - On kuitenkin hyvin rajaavaa sanoa, että tässä kohden Jeesus saa "voimavaltuutuksen" on totta, että Jumala tunnustaa Hänet rakkaaksi Pojakseen.

Johannes Kastajan todistus on oleellinen, mutta Jeesus ei tarvinnut todistaa Jumaluuttaan -erämaassa, vaan minusta hän kohtaa ihmisenä nälän tunteen ja sitä kautta tulee "kiusatuksi, jotta voi auttaa, muita kiusattuja.

Eikä Jeesus lankea syntiin tai saatanan valheeseen, niikuin tekivät Adam ja Eeva genesiksessä. Huomaan etten kykene tutkimaan koko väittämää tietojeni pohjalta täysin. Jää avoimeksi, mutta olen ”epäilevällä” kannalla "voimavaltuutuksen" suhteen.

"Opetuslapset transformoituvat, kun Jeesus oli 40 päivää heidän kanssaan ylösnousemuksen jälkeen"

Matteuksen evankeliumi: Maria Magdalena ja toinen Maria näkivät Jeesuksen ylösnousseena(Mt.28:1,6) ja näyttäytyi Galileassa opetuslapsille(Mt.28:110) Muutamat opetuslapsista epäilivät(Mt28:17) päivien määrästä ei Matteus kirjoita mitään.

Markuksen evankeliumi: Ilmestyy ensimmäiseksi Maria Magdalenalle (Mk.16:9). Mutta opetuslapset eivät uskoneet Mariaa. Jeesus ilmestyi kahdelle opetuslapselle, mutta muut eivät uskoneet heitäkään(Mk.16:12,13) Lopuksi Jeesus ilmestyi niille yhdelletoista yhteisellä aterialla ja nuhteli heitä epäuskostaan (Mk.16:14) Markus ei kirjoita 40 päivästä mitään.

Luukkaan evankeliumi: Joukko naisia näki tyhjän haudan ja enkeli kertoi heille Jeesuksen nousseen ylös(Lk.24:6). Naiset kertoivat mitä olivat nähneet Apostoleille(Lk.24:10,11,12). Jeesus ilmestyy Emmauksen tiellä(Lk.13–35) Jeesus ilmestyy opetuslapsilleen (Lk.24:36–49) ja lopulta pääsemme siihen, että Jeesus lupaa Pyhän Hengen opetuslapsilleen(Lk.24:49). Siis evankeliumeissa ei puhuta yhdessäkään, että Jeesuksen Ollessa ylösnousseena opetuslapset olisivat "transformoituneet" osa ymmärsi kyllä kirjoituksia selvemmin, mutta Pyhä Henki ei ollut vielä tullut.


Apostolien teoissa: kerrotaan, että opetuslapset olivat kysyneet Jeesukselta "Tällä ajallako sinä jälleen rakennat Israelin valtakunnan?" ja Jeesus siihen "Ei ole teidän asianne tietää aikoja ja hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut, vaan kun Pyhä henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajiani sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" Opetuslapset ja vaimot, Jeesuksen äiti, Maria, Jeesuksen veljet olivat yksimielisesti rukouksessa (Apt. 1:12–14) ja lopulta Pyhä Henki vuodatetaan(Apt.2) seurakuntaan kastettiin 3000 tuhatta sielua(j.41).

Johanneksen evankeliumi: Johanneksen evankeliumin kuvaa, enemmän Jeesuksen kahdenkeskisiä puheita, Pietarin kanssa(Jh.21:15–19) ja Johanneksen evankeliumi kertoo Jeesuksen puhaltaneen Pyhän Hengen opetuslasten päälle(Jh.20:20–21). Yhteenvetona, kuitenkaan yhden jakeen (Johanneksen evankeliumi) perusteella ei voi tehdä johtopäätöstä, tarvitaan tukijakeita.

Transformaatioon, josta Rick puhuu Te-kirjassa, on selvitettävä, tarkoitetaanko, sillä "hengellistä kasvamista" vai "uudestisyntymää"? Oleellista on, että Uskonsa tunnustavalla on jo Pyhä henki, mutta Pyhä Henki myös Raamatun mukaisesti "täyttää" "kastaa" "upottaa” uskovan Pyhään Henkeen -"Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä..." (Apt1:5). En pääse samaan tulokseen Rickin kanssa "transformaation" luonteesta, sillä en ymmärrä mitä hän tarkoittaa sillä.

Näiden kahdeksan tutkimani väittämän perustella en suosittele kirjaa, sillä Raamatun kohtien oikeellisuuden tarkasteluun menee liian kauan aikaa. (useissa muissa lukukappaleiden kohdissa jopa käännöksinä on 17:sta eri Raamatun käännöksistä). Ja jo kauan uskossa (n.14vuotta) olleella on vaikeaa ymmärtää Raamatun käännösten tarkoitus oppimisen kannalta saattaa heikentää ”oppimista” ja ”koettelun vaikeutuminen” herättää kysymyksiä.

Näiden Kahdeksan kohdalla ainoastaan yhdessä kohdassa olin samaa mieltä Rickin kanssa ja kahta viimeistä väittämää tulisi tutkia laajemmin, jotta oma selkeä käsitys voisi muodostua.

Jään ihmettelemään Rickin Tohtorin arvoa, minua ei vakuuta hänen tahtonsa muuttaa tai perustella Raamatulla omia näkemyksiään. Ihminen saattaa erehtyä, mutta riittävän monessa kohtaa "erehtynyttä" voidaan sanoa lievin sanoin ”totuuden muuttaminen” tai sen kertomatta jättäminen. Sivistyneesti erehdystä kuvataan ”lapsukseksi”(lat. ). Sopiiko tämä menettelytapa pastorille, jonka tulisi olla "Herra Sebaotin sanansaattaja ja hänen tulee tallettaman tieto"
Mitä onkaan sanottu Ilmestyskirjassa 22:18–19 ?

Lopuksi Ilm22:21

Maranata!

T:Tommi lammas

Ei kommentteja: