keskiviikko 9. huhtikuuta 2008

Kolossalaiskirje 4

Kol 4:3 > "Rukoillen samalla meidänkin edestämme, että Jumala avaisi meille sanan oven puhuaksemme Kristuksen salaisuutta, jonka tähden minä myös olen sidottuna. Että minä sen ilmoittaisin niin kuin minun tulee puhua".

Paavali kehottaa meitä vaeltamaan: > "Kun Abram oli 99 vuoden vanha, ilmestyi Herra hänelle ja sanoi hänelle: Minä olen Jumala Kaikkivaltias; vaella minun edessäni ja ole nuhteeton"!

Tämä Siis kertoo Paavalin ollen nuhteeton, mutta silti vangittuna Evankeliumin tähden… Tuossa edellisessä kohdassa Abram saa Jumalalta lupauksen pojasta Iisakista ja ehdot millä liitto ylläpidetään Jumalan kanssa!
Paavali jatkaa ohjeellista elämää, nuhteetonta elämää Herran edessä:> Kol 1:10 "Vaeltaaksenne Herran edessä arvollisesti, hänelle kaikessa otollisesti kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tuntemisen kautta". Edellinen ja kertoo: ” rukous ja anominen, … että tulisitte täyteen hänen tahtonsa tuntemista kaikessa hengellisessä viisaudessa ja ymmärtämisessä" + jae 10.

"Kaikki minä voin hänessä, joka minua vahvistaa" (Filip.4:13)

"Samoin kuin te tiedätte, kuinka me niin kuin isä lapsiansa, kehotimme itse kutakin teistä ja rohkaisimme teitä ja teroitimme teille, että teidän on vaeltaminen arvollisesti jumalan edessä joka kutsuu teitä valtakuntaansa ja kirkkauteensa ja sen tähden me myös lakkaamatta kiitämme Jumalaa siitä, että te, kun saitte meiltä kuulemamme Jumalan sanan otitte sen vastaan, ette ihmisten sanana, vaan niin kuin se totisesti on Jumalan sanana, joka myös vaikuttaa teissä, jotka uskotte.
ja vielä enempi on meidän vartuttava vaeltamaan ollen Jumalalle otolliset" (1Tess4:1)

"Jos siis on jotakin kehotusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdusta, jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta, niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä olisi sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset" (Ikor1:10, Fil 3:16, 1Piet3:8)

”Mutta kehotan teitä veljet meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus "(Rm12:16,15:5,1Kor1:18,2Kor13:11,Ef4:3, Fil2:2,3:15,16.1piet3:8)

”Kunhan vain mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä"! (Fil3:16)

”ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, helläsydämisiä veljiä kohtaan rakkaita, armahtavaisia ja nöyriä" 1piet3:8) (Lk6:36,Rm12:16,15:5 Fil3:15,16)


"ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne"(Rm12:10,Gal5:26,1piet5:5)

Hakasulkeissa on vierailleen pastorin saarna, joka on pidetty Lahdessa.

[Jumala on asettanut meidät elämään kristittyjen yhteisössä – pidimme siitä tai emme. Me emme pääse eroon siitä, koska se on hänen suunnitelmansa ja tahtonsa. Meidän on opittava hyväksymään se ja jopa pitämään siitä.]

Yllä olevassa on pikkuisen ”lapsuksen” aihetta – Alla on ote Suomen Vapaakirkon tunnustuksesta ja järjetyssäännöstä:


1. Me olemme kristittyjä, jotka Raamatun perustuksella yhtäpitävästi apostolisen tunnustuksen kanssa tahdomme elää ja toimia kristillisen uskonelämän herättämiseksi ja säilyttämiseksi .

2. Raamattu, so. Vanhan ja Uuden testamentin pyhät kirjat, jotka me uskomme olevan Pyhän Hengen johtamien ihmisten kirjoittamat, määrää yksin meidän uskomme ohjeen, jonka mukaan kaikki oppi ja elämä on hyväksyttävä tai hyljättävä.

3. Toteuttaaksemme sitä kristillisen yhteyden aatetta, jota Uusi testamentti esittää, emme seurakuntayhteyden määrääjäksi pane muuta kuin sydämen uskon Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikaan ja tämän uskon tunnustamisen ihmisten edessä.

4. Tähän yhtyen olemme liittyneet seurakunnaksi toteuttaaksemme raamatullista seurakuntaelämää ja toimiaksemme kristillisen vakaumuksen mukaisesti ja sen puolesta (Helsingissä helmikuun 1. päivänä 1923.)

Yhteenvetona tunnustuksesta , se sitoo elämämme vain ja yksin Raamattuun Sola Scriptura , mutta elämmekö tänä päivänä seurakunnassamme tämän tunnustuksen varassa?

- Mikä on kristittyjen yhteisö? Yhteisöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä Kristillisyyden kanssa, jos sillä ei ole Pyhää Henkeä, siis jäsenet eivät ole täyttyneet Pyhällä Hengellä.

-Pitäisikö puhua kristittyjen yhteydestä? Kun taas Pyhä Henki on keskeisellä sijalla siinä, että Pyhä Henki luo tuon yhteyden ja tämä yhteys ei ole meistä ihmisistä lähtöisin vaan se on Jumalasta.

- ”Vapaakirkon tunnustuksen mukaan Raamattu yksin määrää meidän uskon ohjeen, jonka mukaan kaikki oppi ja elämä on hyväksyttävä tai hyljättävä”

Saako tätä Raamatun yksin määräystä oikeus käyttää?

- Mikä seurakunnassa on poikkeuksellista suhteessa maailmaan? Raamattu kertoo seurakunnan olevan Pyhien yhteisö, erotettu maailmasta. Pyhitetty kokonaan Jumalalle ja tähän pyhien seurakuntaan kuuluu kaikki Jeesukseen Kristukseen uskovat – myös siis jo poisnukkuneet. Tässä seurakunnassa ei ole yhtään uskomatonta, maallista vaan kaikki ovat uloskutsuttuja. Pyhien seurakunta päänä on itse Jeesus Kristus.

- ”Uudessa testamentissa seurakunta(ekklesia) tarkoittaa niiden yhteisöä, jotka maailmasta erotettuina ovat uskossa liitetyt Kristukseen.
Tätä seurakuntaa ei rajoita kansalliset eroavaisuudet, Rm1:16,Rm10:12, 1kor7:19,Gal5:6,Kol3:11,Ap.t10:35.

Sen jäseniä ei ole yhdistänyt inhimillinen viisaus, vaan Hengen yhteys, Ap.t2,
yhteinen jäsenyys, jolloin Kristus on sen pää, Rm12:4,1Kor6:11,Ef2:11–22.Ef4:3-18 vrt. Joh15:1.
Sen tähden seurakuntaa sanotaan pyhitetyksi, 1Kor 1:2 vrt.1Kor6:11,
kuvataan Jumalan viljelysmaaksi, Jumalan rakennukseksi, 1Piet2:5 ja
Jumalan huoneeksi Hepr3:4, 1Tim3:15.

Tämän pyhän seurakunnan jäsenyys ilmenee pysymisenä apostolien opetuksessa, leivän murtamisessa, rukouksessa ja rakkaudessa, Ap.t2:42–47.Ap.t4:32–37.

Seurakuntien yhteys oli sisäinen 2Kor6:9” (Aapeli Saarisalo Raamatun sanakirja s.448+)

- Miksi Kristittyjen yhteys on tärkeä? ”.. että te pysytte lujasti samanhenkisinä ja taistelette yksimielisesti evankeliumin ja uskon puolesta antamatta vastustajien säikäyttää itseänne.” käännös UK 92.


”Käyttäytykää vain Kristuksen evankeliumin arvon mukaisesti, että minä tulinpa sitten teidän tykönne ja näin teidät tai olin tulematta, saan kuulla teistä, että te pysytte samassa hengessä ja yksimielisesti taistelette minun kanssani evankeliumin uskon puolesta” VK33/38.


Niin tässä vivahde eroja ”samanhenkinen” ”samassa hengessä” ”yksimielisesti” ”yksimielisinä”.

- [Mikä on ”yhteisön” tärkein tarve? ]

- [A. Luottamuksen rakentaminen ]

Miten tähän on resursoitu seurakunnan voimavaroja? Onko tilivelvollisuudessa parantamisen varaa paimenten välillä ja seurakuntaan päin. Onko kunnossa?

- [B. Luottamuksen puute saa aikaan monia ongelmia: asioista ei puhuta suoraan, sitoutumisen puute, pysyvien ja kestävien tulosten puute]?

Onko seurakunnalla yrityksen luonne tuottaa voittoa? ja keille tämä saatu voitto sitten jaetaan? onko seurakunta jo listautunut pörssiin?

[C. Luottamus syntyy rehellisessä ja avoimessa yhteisössä ]
Mitä tulee tehdä, kun luottamusta ei ole? Mihin instanssiin voidaan vedota? Jumalaanko? Ihmisiinkö? Rukoukseenko?

D. Pyhälle Hengelle annetaan vapaus toimia, usein se halutaan nimenomaan sitoa tiukoin köysin. Jokaisella seurakunnan jäsenellä on armolahjoja. Niitä ei voi varastaa toiselta uskovalta! On valittava itsensä kuolemisen tie, ei ole muuta tietä kuin kuolla itselle ja omille pyrkimyksille ja odottaa, että Herra tekee työn, että Herra nostaa ja kutsuu.

Itsekeskeisyyden ja henkilökohtaisten motiivien on väistyttävä yhteisön parhaaksi.(Voidaanko lukea näin, tiukasti Raamatun Sanassa olevat uskovat ovat haitaksi yhteisön kehittymiselle:), T. S Raamattu ei annakaan ylintä ohjetta seurakunta elämään vaan joidenkin itsekeskeisten ja henkilökohtaiset motiivit linjaavat seurakuntaa.

Onneksi Jumala kynii kukkonsa ja kanansa.

”[Anna periksi yksimielisyyden tavoittelusta useimpien asioiden kohdalla]”..
”Me olemme kristittyjä, jotka Raamatun perustuksella YHTÄPITÄVÄSTI apostolisen tunnustuksen kanssa tahdomme elää ja toimia kristillisen uskonelämän herättämiseksi ja säilyttämiseksi.” Miten liberaalin/humanistisen Raamattu näkemyksen kanssa voi elää , ne ovat kuin yö ja päivä.?



Toivon ettei tämän ”yksimielisyyden nimissä”ei tarkoita , että Raamattu heitetään olan yli, jotta saavutettaisiin yksimielinen joukko. Eli siis ”lyökää kättä liberaalin kanssa” ja kulkekaa heidän kanssaan kuin parhaan ystävän…. Tuleeko tähän samaan sitten kuuliaisuus Jumalalle vai ihmiselle.

Mutta miten Pyhä Henki luo ja muokkaa seurakunnan yksimieliseen päämäärään, tarvitaanko siihen Jumalan sanaa?

”Pitäkää päämäärä kirkkaana ja selkeänä”..

Mikä on siis päämäärä tai tavoitteemme? Mitkä ovat keinot joilla saavutamme sen? Uskollako? Luottammeko Jumalan lupaukseen? Mitä päämäärää tässä tarkoitetaan seurakunnan määrällistä kasvua vai laadullista kasvua? Jos meillä ei ole selvillä päämäärä mihin me tähtäämme me eksymme ja jos meillä ei ole Jumalan Sanaa ohjaamassa ja ravitsemassa meitä emme pääse päämäärään.

[Kyse ei ole sinusta! ]

Näin on aina sanottu. Alan tottumaan tähän lauseeseen. Ei Olekaan!

Kysymys on Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemasta kaikkien ihmisten syntien tähden.!!

Tässä kohden on kysymys myös minusta – siitä lampaasta jota lyödään, jotta se olisi hiljaa ja häväisi kasvottomaan massaan, mutta en tahdo olla kasvottomassa massassa. Olen kaikesta voimastani joka minussa on pyrkinyt elämään Jumalallisesti ja kuten Raamattu meitä uskovia opettaa, mutta omituisinta olen saanut tuntea vastustuksen omassa seurakunnassani juuri siihen – että olen pyrkinyt osoittamaan että nyk. menolla meillä ei ole pyhien(uloskutsuttujen, uskovien) seurakuntaa +/-10 vuoden sisällä?


[Millainen on Lahden yhteisö?]

Se on Radikaalisti muuttunut. [Luotatteko toisiinne?] Luottamus on todella heikentynyt hälyttävällä tavalla. Välitättekö todella toisistanne? Minusta tässä kohden tulee kysyä rakastammeko sillä rakkaudella jonka Pyhä Henki meille antaa. vai yritämmekö rakastaa omallamme?

[Edistääkö sinun toimintasi luottamusta vai yksimielisyyttä? ]


Edistäisi, jos sitä kuunneltaisiin, mutta linjaukset tehdään jo valmiiksi syötettäväksi ”pullamössöksi” joka on sitten nieltävä halusipa tai ei! ja sitten ”sinulla on auktoriteetti ongelma, kun tuot oman näkemyksesi esille.”

- Olet rakkaudeton, tuomitseva, lähteesi ovat kyseenalaiset(myönnän joskus kiihtyneeni), etkä ole kouluttautunut ”pastorin virkaan”
- Olet kriittinen, et ole sitoutunut, et palvele näkyvästi seurakunnassa.


- Huumorilla, ”Juutalaisen oikeaoppisuuden arvioimana en voi profetoida, koska en ole syntynyt Israelissa” vrt. Danielin profeetan sama ongelma jolloin Danielin kirjaa ei ehkä olisi hyväksytty kaanoniin:)
[Elänkö ravitsevassa yhteisössä?]

Kyllä Kotona Vaimoni tekee hyvää ravitsevaa ruokaa:).

Jos kysymys koskee Hengellistä ruokaa – niin en koe saavani ravitsevaa ruokaa nykyisestä seurakunnastani. On kertoja jolloin saan ravitsevaa Sanaa, mutta en aina.

[Osaanko rakastaa ja elää muiden kanssa silloinkin, kun olette eri mieltä?] Jos erimielisyys pohjautuu Raamatun ”torsoittavaan käsittelyyn” en voi olla missään samaa mieltä.

Perusteluna on, että seurakunnan ja uskon perusta on Raamattu ja jos ei saa olla Raamattu – seurakunta tai kirkkokunta lakkaa olemasta Pyhien (uloskutsuttujen "ekklesia" yhteisö) ja muodostuu inhimillisillä kyvyillä valittuihin ja kutsuttuihin ja näillä kahdella joukolla on merkittävä ero.
Raamattu puhuu toista Pyhiksi ja toisia ”laittomuuden tekijöiksi”
Viljaksi ja lusteeksi:

Viljan siemen kuollessaan luovuttaa ”energiansa” elämänsä ja muodostaa monia uusia siemeniä. kun taas luste näyttää siemeneltä mutta sisällä ei ole elämää ”näkyvää ja kestävää hedelmää” se ei voi kantaa.



Tästähän Huippukuuluisa pastori Rick Warren kirjoitti kirjassaan,(Päämäärätietoinen seurakunta) että luste ja siemenet erotellaan täällä maan päälle jo enne sadonkorjuuta eli seurakunta jo tietää ketkä tulevat pelastumaan ja ketkä eivät.



Ja tämä tuomintavalta kuuluu vain ja ainoastaan Jumalalle ei mitenkään ihmisille!!!! Tiedämme mitä kirkko pelastaa oppi sisältää kavalat perkeleen juonet ja johdatuksen suoraan Katolisen kirkon syliin, sillä Katolisilla on oppina että Katolisen kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta – tämä on suurinta valhetta maailmassa. Pelastumien tapahtuu Jeesuksessa Kristuksessa.Hänen Veressä on syntiemme anteeksiantamus.

On vain yksi nimi joka pelastaa ja se on Jeesus.



Ensi kertaan ystävät, Tommi (2,5 Vuotta lähtöön)

Ei kommentteja: