keskiviikko 5. joulukuuta 2007

10.10.2007 Ahtialassa,Touhulan talossa

Kirjasta "Kristillinen Dogmatiikka 2.uudistettu laitos, Juva 1995 Franz Pieper"
Häälahja(15.9.07 Jari,Elo ja Eemeli Lammi)

S.75>> Roomalaisen opin mukaan ei kirjoitettu Jumalan sana pyhä Raamattu ole mikään täydellinen uskon ja opin ohje vaan tarvitsee TRADITION antamaa täydennystä; - laadultaan yhtä pyhää ja kunnioitettavaa ( pari pietatis affectu et reverantia) ja sitä on sellaisena kunnioitettava(Trident.Sess.IV,decr.de canon.Script.,Cat.Rom.,praef.12).

Tästä katsantokannasta johtuvat sellaiset roomalaisten teologien väitteet, että kristillinen oppi säilyy puhtaampana tradition kuin pyhän Raamatun avulla(huom. Pyhä Henki).Kirkko voisi aivan hyvin olla olemassa ilman pyhää Raamattuakin, mutta ei ilman TRADITIOTA!

Nykyaikainen teologi tahtoo, aivan niinkuin roomakin vapautua Raamatusta teologian ainoana lähteenä ja ohjeena, koska se tahtoo tehdä teologiaa harjoittavan subjektin oman minän ratkaisevaksi tekijäksi kristillisessä kirkossa(vrt. Theodor Kaftan, Moderne Thelogie des alten Glaubens, s. 112s) ... Roomalle on tärkeä paavin minä, modernille teologialle teologiaa harjoittavan yksilön oma minä. Kumpikin suunta on tässä kohdassa luopunut Jumalan sanasta...

1 kommentti:

Timo Koivisto kirjoitti...

Hyvä kirjoitus - selkeää asiaa!

Seurakunnan johto ja srk itse näyttää ottaneen Kristuksen paikan srk:ssa - niin mahdottomalta kuin se kuulostaakaan!

Siunausta,

Timo