sunnuntai 22. kesäkuuta 2008

Yhtenevä vanhurskauttamisoppiko?

Pohjana olkoon tämä: "Vikströmin lausunto Rooman Pietarin-kirkossa Pyhän Birgitan pyhimykseksi julistamisen 600-vuotisjuhlassa Lokakuussa 1991. Paavin(Karol Vojtula), Ruotsin arkkipiispan, ruotsin kuningasparin läsnäolessa Vikström unelmoi kristittyjen yhteydestä ja "pääsystä luvattuun maahan" Ykseyden rakentaminen Katolisen kirkon ja katolilaisten kanssa on samaa kuin presidenttimme Martti Ahtisaari(oli silloin pressana) ilmoittaisi Suomen haluavan takaisin vanhan emämaan Venäjän yhteyteen"

"Suomen Luterilaiset piispat ovat pohtineet Kuusamossa suhtautumista roomalaiskatolisen kirkon kanssa neuvoteltuun asiakirjaan yhteinen julistus vanhurskauttamisopista

Julistuksen keskeinen kohta kuuluu: "Luterilaisilla ja katolilaisilla on yhteinen tavoite tunnustaa kaikessa Kristusta, johon yksin voi yli kaiken luottaa ainoana välittäjänä(2 Tim2:5), jonka kautta Jumala Pyhässä Hengessä antaa itsensä ja vuodattaa uudistavat lahjansa"

Lehtileikkeessä Paavo Hiltunen sanoo, että Julistus perustuu valheelle. Siinä vaietaan Jeesuksen äidistä Mariasta, vaikka hänellä on keskeinen asema Katolilaisten opetuksissa.

ja sokerina pohjalla on nykyinen Paavi http://www.finnqueer.net/juttu.cgi?s=286_1_1

Joka on kirkon pääinkvisiittori Hän on uskonopin kongregaation esimies kardinaali Joseph Ratsinger :)

Nahka muistini mukaan vanhurskauttamisoppi julkaistiin 1996

Raamatun perusteella (1. Kor.2:2) luterilainen tunnustus katsoo sen uskonkohdan, että ihminen vanhurskautetaan uskosta, ilman lain tekoja, pääuskonkohdaksi, josta riippuu kristillisen opin ja Kirkon pystyssä pysyminen tai luhistuminen (”articulus stantis et cadentis ecclesiae”). Näin sanoessaan luterilainen kirkko ei tahdo väheksyä mitään muita Raamatun oppeja. Se opettaa esimerkiksi Jumalan lakia aivan tiukasti, niin kuin Raamattukin tekee (Rm3:9). Samoin se opettaa raamatunmukaisesti erittäin vakavasti pyhitystä ja hyviä tekoja (Tit3:8, 14; 2:14). Yleensäkin se julistaa kaikkea Jumalan tahtoa(Ap.t.20:27)

Mutta Paavalin tavoin se katsoo kaikkien muiden oppien olevan riippuvaisia tästä perustotuudesta, että me ihmiset pelastumme ilman omaa ansiotamme, uskon kautta ristiinnaulittuun Kristukseen. Näin ei esimerkiksi koko kristologia ole mitään muuta kuin vanhurskautusopin perusta. ........... >> Tästä uskonkohdasta ei voida väistyä eikä myönnyttää vähääkään, luhistukoot sitten taivas ja maa ja kaikki muu, mikä luhistuakseen on>> Luther todistaa vakaasti" Tämä oppi on pääkohta ja kulmakivi ja se yksin synnyttää Jumalan seurakunnan, ravitsee, rakentaa, ylläpitää ja puolustaa sitä. Ilman sitä ei Jumalan seurakunta voi pysyä pystyssä hetkeäkään. Seurakunnassa ei kukaan myöskään voi oikein opettaa eikä menestyksellisesti vastustaa ainoatakaan vastustajaa, jollei pidä voimassa tätä opinkohtaa”( St. L. XIV, 168; Erl. VII, 511 s.)

Samoin Chemnitz " Tämä opinkohta ainoastaan pääasiallisesti erottaa Kirkon muista, pakanoista ja taikauskosta. Vieläpä tämä oppi on verrattavissa koko kristinopin ja-uskon linnoitukseen ja ensiarvoiseen suojavarustukseen. Mutta jo se tulee hämärretyksi tai väärennetyksi tai kumotuksi, mahdotonta silloin on säilyttää opin puhtautta muissa kohdissa. (Loci II, 545 ss) s365 - 366 Kristillinen Dogmatiikka Franz Pieper Wsoy, Porvoo, Juva 1995

Muutamia linkkejä aiheesta:

http://www.liisijokiranta.fi/kannanottoja/paaasia4.htm

http://www.evl.fi/kkh/kuo/jd_saa.htm

http://www.sley.fi/luennot/ESITYS/VANHURSKAUS/Vanhurskaus/MitatapahtuuTJ.htm

http://www.netikka.net/tforum/trentoconfes1.htm

http://kotisivu.dnainternet.net/hottiv/vr/jutut/roomajuna.html

Oletko ollut asiasta tietoinen ja mitä ajattelet asiasta -luterilaisena?

Itse olen Vapaakirkollinen, mutta kun varhurskautumis oppi viedään -kirkkonne menettää "voimansa"

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Olen vastannut mielestäni kaikkiin kommentteihisi blogissani.